Communicatie en PR

Actueel

  • Hand-out Sociale Media voor erfgoedinstellingen

    Voor steeds meer erfgoedinstellingen zijn sociale media een vast onderdeel van de communicatie. Wilt u uw berichten naar een hoger plan brengen? Onze collega's van Erfgoedhuis Zuid-Holland hebben een nuttige hand-out over het gebruik van sociale media gemaakt. Bezoek hier de hand-out Sociale Media. 

Stappenplan communicatie

Onze collega's van Erfgoed Gelderland hebben een speciale module ontwikkeld over perswijsheid en communicatie. Deze module is ontwikkeld voor historische verenigingen, maar kan van waarde zijn voor alle soorten erfgoedorganisaties. 

De module is een handleiding die bestaat uit verschillende onderdelen, die u stap voor stap helpen in het opzetten van een goed communicatiebeleid. 
1. Hoe te beginnen: wat doen we al? 
2. Het opstellen van een communicatieplan en begroting: wat zijn onze doelen en wat moeten we doen om daar te komen?
3. De huisstijl: wat willen we uitstralen en wat is onze boodschap?
4. Persbenadering: hoe zorgen we voor goede contacten?
5. Eigen digitale kanalen: hoe gebruiken we optimaal een eigen website of bestaande programma's zoals Facebook, Youtube, Instagram en Twitter.

Lees hier de handleiding van Erfgoed Gelderland.

Brabant Cloud

Brabant Cloud illustratie
Als u een collectie heeft die u online wilt presenteren kan Erfgoed Brabant u daar bij helpen met onze online collectiebeheer- en presentatiesoftware Brabant Cloud.

Brabant Cloud biedt de mogelijkheid tot een 'instant' website waarmee u op uw eigen website uw collectie kunt tonen en laten doorzoeken door bezoekers.

Klik hier om naar de website van Brabant Cloud te gaan.

Hoe organiseert u een online bijeenkomst?

Laptop met in beeld een online bijeenkomst. Fotograaf Chris Montgomery. Bron Unsplash.

Foto: Chris Montgomery. Bron: Unsplash.com.

Alle rechten voorbehouden

Steeds meer erfgoedorganisaties organiseren online bijeenkomsten. Wilt uw organisatie hier ook mee aan de slag? We hebben alle stappen voor het organiseren van een online bijeenkomst op een rij gezet. Welk programma kiest u? waar moet u als organisator aan denken? Welke 'etiquetteregels' gelden er tijdens de bijeenkomst? 

Lees alles over het organiseren van een online bijeenkomst.

Hoe schrijft u een goed persbericht?

Tientallen nieuwswebsites en lokale en regionale kranten zijn altijd op zoek naar nieuws en ideeën voor artikelen. U kunt daar gebruik van maken door een persbericht te sturen over een activiteit of nieuwswaardig feit zoals een tentoonstelling, lezing, bijeenkomst of misschien zelfs een ontdekking in uw collectie of archief of een archeologische vondst. 

Journalisten en redactiemedewerkers krijgen dagelijks veel persberichten. Hoe zorgt u ervoor dat uw bericht er uit springt zodat uw nieuws ook door hen wordt opgepikt?
Onze Vlaamse collega's van het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, schreven een handreiking voor het maken van een goed persbericht. 

Lees hier hoe u een goed persbericht schrijft.

Rechtenvrije afbeeldingen

We brengen steeds meer van onze tijd door achter schermen, van computer, tablet, televisie en smartphone. Bij communicatie online is goed beeldmateriaal dan ook heel belangrijk. Een foto of video trekt de aandacht, waarna de tekst informeert. 

Houten kistje met oude fotos. Foto kaboompics-com. Bron Pexels.

Foto: Kaboompics.com. Bron: Pexels.com

Alle rechten voorbehouden
Er is dan ook veel beeldmateriaal te vinden online. Maar dat wil niet zeggen dat die beelden zomaar hergebruikt mogen worden. Er zit vaak auteursrecht op. Als u een collectie heeft moet u weten of dat u deze collectie online mag tonen. En als u foto's of video's wilt gebruiken in uw communicatie moet u weten of u het recht heeft om die te gebruiken. Er zijn veel voorbeelden van organisaties die flinke boetes moesten betalen door gebruik van een foto die ze online hadden gevonden. Dat iemand anders het online heeft gezet is geen excuus, er kunnen rechten zitten op beeldmateriaal. Klik hier voor meer informatie over auteursrecht.

Wat kun u doen?

Maak gebruik van eigen beeldmateriaal of beeldmateriaal waar u de rechten over heeft, zoals beelden uit uw eigen collectie die rechtenvrij zijn of waar u afspraken over heeft gemaakt met de auteursrechthebbende.

Maak gebruik van betaalde diensten voor zogenaamde 'stockphotos'. Dat zijn beeldbanken met allerlei soorten beeldmateriaal, gemaakt door professionele fotografen, waar u tegen betaling gebruik van kunt maken. Bekende websites zijn istockphoto.com en shutterstock.com

Maak gebruik van openbare databases van foto's. De meeste van deze beelden zijn gratis te gebruiken als u voldoet aan bepaalde voorwaarden, zoals het noemen van de fotograaf en het niet gebruiken van de beelden voor commerciële doeleinden. Elke foto heeft zijn eigen voorwaarden, dus lees altijd goed wat die zijn voor u een foto gebruikt. We noemen enkele voorbeelden, waar we op erfgoedbrabantacademie.nl zelf ook graag gebruik van maken:

  • Visit Brabant: professionele foto's van allerlei prachtige locaties (natuur en erfgoed) in heel Brabant. Gratis te gebruiken onder vermelding van 'VisitBrabant'. Klik hier om naar de beeldbank van Visit Brabant te gaan.
  • Wikimedia Commons: onderdeel van de Wikipedia-organisatie die tot doel heeft zoveel mogelijk informatie openbaar te maken. Ook een aantal Nederlandse archieven maakt gebruik van Wikimedia Commons om hun collectie te delen. Elke foto heeft zijn eigen voorwaarden voor gebruik, de zogenaamde Creative Commons Licentie. Bekijk deze goed voor u een afbeelding gebruikt. Klik hier om naar de Nederlandstalige homepage van Wikimedia Commons te gaan.
  • Unsplash: een beeldbank met goede kwaliteit stockphotos, helemaal gratis. Deze website wordt gebruikt door fotografen om hun materiaal aan de wereld te laten zien. Alles wat hier te vinden is is gratis te gebruiken. Zelfs een naamsvermelding is niet verplicht maar wordt wel op prijs gesteld. Klik hier om naar de beeldbank Unsplash.com te gaan

Heeft u of uw organisatie het auteursrecht op een foto? Het is niet verplicht, maar wel zo gebruiksvriendelijk om bij de foto te vermelden wat andere mensen met het beeldmateriaal mogen doen. Hiervoor kunt u eenvoudig gebruik maken van de al genoemde Creative Commons Licentie. Klik hier voor meer informatie over Creative Commons.

Communicatie en publiek: verder lezen

  • Auteursrecht

    Wanneer je een collectie digitaal ontsluit, heb je te maken met het auteursrecht.

  • Publieksonderzoek doen

    Een overzicht van verschillende onderzoeksmethodes voor het onderzoeken van (online) publieksbelevingen op de website van DEN.

  • Publiek en Presentatie

    Welk verhaal wil je vertellen met jouw erfgoed? Wat wil je weten over jouw bezoekers? Hoe presenteer je jouw collectie?