In oorlogstijd kan een keuze grote gevolgen hebben. Het afwegen van dilemma’s staat centraal in het project 'Wat is het je waard?'. In dit lesmateriaal worden lokale historische gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog dichtbij gehaald. De leerlingen onderzoeken de keuzes die mensen maakten tijdens de oorlog en stellen zich voor hoe zij gehandeld zouden hebben in die tijd. Daarnaast bespreken zij hoe wij daar nu naar kijken. Wie zo’n keuze moet maken, spreekt zich uit over wat hij of zij belangrijk vindt; welke waarde het zwaarst telt.
De leerlingen ontdekken wat zij zelf van waarde vinden en wat anderen van waarde vinden. Door te discussiëren over dilemma’s kan meer begrip ontstaan voor de verschillende keuzes die mensen maken. Wie kennismaakt met andermans motieven, ontdekt alternatieven voor het eigen handelen.
Alle voorbeelden uit het lesmateriaal zijn gebaseerd op waargebeurde feiten uit de omgeving van de leerlingen.
Productdetails
Lesmateriaal | Docentenhandleiding met lokale dilemma's en een uitgebreide beschrijving van de Morele Dilemma Discussiemethode. |
Leergebied | Geschiedenis, omgevingsonderwijs en burgerschapsonderwijs. |
Thema's | Tweede Wereldoorlog, dilemma's, discussiëren, waardebewustzijn. |
Leerdoelen |
Leerdoelen erfgoededucatie
De Cultuur Loper indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:
|
Tijdsbeslag | 3 lessen van 60 minuten |
Plaats van uitvoering | Klas |
Beschikbaar in |
Altena, Asten, Boxtel, Cranendonck, Grave, Halderberge, Helmond, Heusden, Meierijstad, Oosterhout, Oss, Roosendaal, Steenbergen, Uden, Waalwijk. Via Museum Klok & Peel Asten zijn ook de versies van Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren te verkrijgen. |
'Wat is het je waard?' is mede mogelijk gemaakt door Cultuureducatie met Kwaliteit.