In de klas wordt een middeleeuws landschap uitgerold in de vorm van een vloerkleed. Waar zouden de boeren het land gaan bewerken? Wat is de beste handelsplek? Op welke plaatsen wilden de mensen graag wonen? Hoe ontstond een stad? Met behulp van een kasteel, boerderijen, huisjes, een klooster en een stadhuis krijgt de middeleeuwse stad langzaam maar zeker vorm. Daarna onderzoeken de leerlingen in kleine groepjes het leven in de middeleeuwse stad aan de hand van historische bronnen.
De kinderen gaan aan de slag met een rekenopdracht met middeleeuwse munten en een boodschappenlijst, het bedenken van een klucht voor het volgende carnaval, het bestuderen van een stadszegel en het uitvoeren van monnikenwerk: schrijven op echt perkament. In de opdrachten worden verschillende thema’s over het leven in de middeleeuwse stad behandeld die ook in de reguliere lesmethodes aan bod komen, zoals: de markt, feest, bestuur en rechtspraak, eten, wonen, kleding, geloof, boerenleven en oorlog. Welk lot wacht je als boer, burger, geestelijke of edelman? Dit ontdekken de leerlingen tijdens het standenspel. Elke keer blijkt de edelman te winnen...
Klik hier voor de kaart met de uitleenlocaties van de leskist De Middeleeuwse Stad.
Bij de leskist zit een DVD met een serie van schoolTV over de Middeleeuwen. Als het niet mogelijk is de DVD af te spelen, zijn de afleveringen hier te vinden in de beeldbank van SchoolTV.
Productdetails
Leergebied |
Oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie. |
Thema's |
Middeleeuwen, o.a. wonen, eten, kleding, oorlog, handel en kunst. |
Lesmateriaal
|
Grote kist met:
|
Leerdoelen |
Leerdoelen erfgoededucatie
De Cultuur Loper indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:
|
Tijdsbeslag | Naar keuze. Van drie lesuren tot een projectweek. Het project is leerstofvervangend. |
Plaats van uitvoering | Klas (museumbezoek, stadswandeling en andere excursies optioneel). |