In dit project gaan de leerlingen in hun eigen woonplaats honderd jaar terug in de tijd. Samen met de tweeling Jet en Jan maken de kinderen kennis met het dagelijks leven in 1910. Daarbij komen de thema's kleding, wonen, werk, school, voeding, vervoer en spel aan bod.
Het project is op maat gemaakt voor het dorp of de stad waar de leerlingen op school zitten. Het voorleesverhaal speelt zich daar af en aan de hand van oude foto's kunnen de leerlingen vroeger en nu vergelijken. Ze leren niet alleen veel over het dagelijks leven in 1910, maar reflecteren ook op het heden, op hun eigen dagelijks leven: hoe is dat anders of hetzelfde als bij Jet en Jan?
En dat allemaal vooral door te doen! In een museum in de buurt (of in de klas als er geen museum is) gaan de leerlingen zelf aan de slag met voorwerpen uit de tijd van Jet en Jan. Denk aan: zelf zeep kloppen en de was doen, koffie malen, schrijven met een griffel op een leitje en oude spelletjes zoals bikkelen en hoepelen.
Je leent het project niet bij ons maar bij een museum in de buurt.
Klik hier voor de kaart met de uitleenlocaties van Jet en Jan.
Productdetails
Lesmateriaal |
Kant-en-klaar lespakket met:
|
Leergebied | Wereldoriëntatie, kunstzinnige oriëntatie, Nederlands. |
Thema's | Dagelijks leven 100 jaar geleden, dagelijks leven nu. |
Leerdoelen |
Leerdoelen erfgoededucatie
Met de extra lessuggesties werk je ook aan:
De Cultuur Loper indicatoren waar (met name) aan wordt gewerkt:
|
Tijdsbeslag | Les 1: 60 minuten Les 2: 60 minuten Les 3 op school: 70 minuten Les 3 in het museum: 90 minuten Les 4: 85 minuten |
Plaats van uitvoering | Klas en museum. Als er geen geschikt museum in de buurt is, vindt het hele project in de klas plaats. |
Foto: Mees van den Ekart Fotografie.