Over het project
Vincent van Gogh is een wereldberoemde Brabander, die de provincie doorkruiste voordat hij naar Frankrijk vertrok. Hier liggen zijn wortels, hier besloot hij kunstenaar te worden en hier maakte hij zijn eerste grote schilderij: "De aardappeleters". Brabants Kwartiertje met Van Gogh gaat over zijn leven, familie en zijn eerste stappen op het kunstenaarspad in Brabant. Het lesproject heeft opdrachtkaarten voor onder- midden- en bovenbouw. Op de voorkant van iedere opdrachtkaart staat een afbeelding van het erfgoed van Vincent van Gogh. Het bekijken, bewonderen en bevragen van dit erfgoed is het startpunt van een Brabants kwartiertje met Van Gogh. De opdrachten zijn kort en krachtig en kunnen los uitgevoerd worden of als projectdag of projectweek.
Digitaal lesmateriaal
- Download hier de introductieles en de afbeeldingen van de opdrachtkaarten - Onderbouw (Powerpoint-presentatie).
- Download hier de introductieles en afbeeldingen van de opdrachtkaarten - Middenbouw en Bovenbouw (Powerpoint-presentatie).
Specificaties
- Lesmateriaal: Map met daarin docentenhandleiding, per bouw 10 opdrachtkaarten en 3 'buitenkaarten'.
- Leergebied: Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige Oriëntatie.
- Thema's: Van Gogh, Brabant, landschap, vroeger, dagelijks leven, seizoenen.
- Tijdsbeslag: Brabants kwartiertje, of meerdere kwartiertjes per opdrachtkaart.
- Plaats van uitvoering: Klas, de 'buitenkaarten' in de omgeving van de school, bij een Van Gogh monument of in een museum.
Leerdoelen
De Cultuur Loper indicatoren waar (met name) aan gewerkt wordt:
- R1 De leerling verwoordt eigen ervaringen en gevoelens in relatie tot de context.
- R2 De leerling bedenkt persoonlijke leervragen.
- R4 De leerling vergelijkt eigen ideeën en werk met die van een ander.
- R5 De leerling benoemt wat ideeën en werk van anderen (kunst of erfgoed) voor hem betekenen.
- C1 De leerling kan zich een voorstelling maken van een gebeurtenis, ervaring of idee en deze uiten.
- C3 De leerling kan opgedane kennis toepassen.
- C4 De leerling bedenkt en maakt ontwerpen of concepten.
- C5 De leerling bedenkt en realiseert alternatieve oplossingen.
- C6 De leerling geeft op eigen wijze vorm aan ervaringen, emoties en ideeën.
- O1 De leerling gebruikt actief zijn zintuigen.
- O3 De leerling verkent emoties, ervaringen en ideeën van zichzelf en anderen.
- O4 De leerling stelt vragen aan zichzelf en zijn omgeving.
- Klik hier voor meer informatie over De Cultuur Loper.
Rechten afbeelding: Vincent van Gogh - Boerderij in Nuenen - Städel Museum. Eigendom van de Städelscher Museums-Verein e. V., Städel Museum – Artothek. Via Google Arts Project.