Tip 1: werving is een serieuze zaak
Het aantrekken van nieuwe actieve vrijwilligers is van levensbelang voor het instandhouden van jouw organisatie of vereniging. Neem deze taak dan ook serieus: maak het een terugkomend punt op de agenda van het bestuur, maak iemand verantwoordelijk voor de werving en behoud van vrijwilligers. Dat kan een zittend bestuurslid zijn of vraag een van de huidige vrijwilligers om vrijwilligerscoördinator te worden.
Tip 2: zicht op de huidige situatie
Voor welke taken zijn er nieuwe vrijwilligers nodig? Breng in kaart wat voor werkzaamheden dat zijn: langlopend of kortdurend? Vast aantal uren in de week?
Voor een compleet beeld van de stand van zaken kun je ook navraag doen bij de huidige vrijwilligers. Vraag hen hoe lang ze al vrijwilliger zijn, welke taken ze hebben, hoeveel uur in de maand ze daarmee kwijt zijn, en voor welke taken ze nog wel collega-vrijwilligers kunnen gebruiken. Zo krijg je zicht op wat er nodig is in de organisatie.
Tip 3: laat de mensen achter het erfgoed zien
Bij het werken met erfgoed zijn we geneigd vooral met dat erfgoed naar buiten te treden. Maar om nieuwe mensen te werven is het ook belangrijk te laten zien wie er allemaal met dat erfgoed werken. Dat kun je doen via jouw website, social media en/of tijdschrift, maar ook via lokale huis-aan-huis bladen of de toeristische websites van je gemeente.
Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal komt kijken bij het reilen en zeilen van een erfgoedorganisatie. Geef een kijkje achter de schermen over bijvoorbeeld het beheer van het gebouw, de digitalisering van de collectie of de redactie van het tijdschrift of de website. Dat hoeft niet per se gepaard te gaan met een oproep tot nieuwe vrijwilligers. Het kijkje achter de schermen is al interessant genoeg op zichzelf.
Laat via je media-kanalen ook zien dat jouw vrijwilligers gewaardeerd worden, door een bericht te plaatsen als vrijwilligers in het zonnetje worden gezet. Deze inkijkjes geven mensen een goed beeld van de organisatie en zijn vaak net zo'n krachtig wervingsmiddel als een vacature.
Tip 4: werven in uw eigen netwerk
Vraag alle vrijwilligers drie namen door te geven van mensen van wie zij denken dat die wel interesse zouden hebben in vrijwilligerswerk. Geef de vrijwilliger de optie om deze mensen zelf te benaderen, maar biedt ook aan dat namens de organisatie te doen, door het bestuur of de vrijwilligerscoördinator.
Tip 5: plaats een vacature
Voor het werven buiten jouw eigen netwerk is er een speciale website: www.erfgoedvrijwilliger.nl. Op deze website kun je gratis vacatures plaatsen en gebruik maken van alle faciliteiten zoals een doorzoekbare kaart, een reactieformulier voor potentiele vrijwilligers en de marketing die jouw vacature bij veel mensen onder de aandacht brengt waardoor je jouw bereik vergroot.
Tip 6: vraag naar wat iemand zou willen doen
Bij een kennismaking met een potentiële vrijwilliger is het belangrijk om dat wat de organisatie nodig heeft in het achterhoofd te houden, maar om dat niet leidend te laten zijn in het gesprek. Voer het gesprek vanuit de interesse van de potentiele vrijwilliger. Vraag naar iemands ervaring, vanuit werk of ander vrijwilligerswerk en vraag naar wat iemand graag zou willen doen en waar ze naar op zoek zijn.
Als er een klik is, wacht dan niet af tot diegene zelf weer contact opneemt maar neem het initiatief. Mensen vinden het fijn om gevraagd te worden. Zo laat je meteen blijken dat je het waardeert dat iemand tijd wil gaan steken in de organisatie.