Wat is crowdfunding?
Met crowdfunding haal je binnen een bepaalde tijd een groter bedrag op met donaties van meerdere kleine financiers. Dit kunnen particulieren, bedrijven of organisaties zijn. Naast een bron van financiering is crowdfunding een uitstekende manier om een grote groep mensen bij jouw erfgoedproject te betrekken. Donateurs kunnen zich, als je ze op een persoonlijke manier op de hoogte houdt en een tegenprestatie biedt, ontpoppen tot ware ambassadeurs van jouw project.
Waar moet je aan denken?
Crowdfunding kent een aantal spelregels:
- Je presenteert het project waarvoor je financiering zoekt online. Bij voorkeur met een wervende tekst en een persoonlijk filmpje. Dit kan via een eigen website of social media kanaal, maar er zijn ook speciale crowdfunding platforms. Het platform Voordekunst is specifiek gericht op cultuurprojecten en heeft een speciale categorie voor erfgoed. Klik hier om de website van Voordekunst te bezoeken. Platform Voor je Buurt is geschikt voor buurtcultuur projecten. Klik hier om naar de website van Voor je Buurt te gaan.
- Je vermeldt een looptijd en een doelbedrag dat je met de crowdfunding wil ophalen.
- Je biedt de donateurs een concrete tegenprestatie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een gratis toegangskaartje, een cadeau of een speciale rondleiding.
Hoe houd je het publiek betrokken?
Kunstloc Brabant adviseert en begeleidt makers, verenigingen en culturele organisaties bij het opzetten van een crowdfunding-campagne. Op de website van Kunstloc Brabant vind je tips over hoe je jouw publiek betrokken houdt bij een crowdfunding-project.